Oleje samochodowe według API

Oznaczenia i specyfikacja olei samochodowych według amerykańskiej klasy jakości API.

Oleje silnikowe, API C, silniki benzynowe.

API SF

Specyfikacja API SF obejmuje oleje do silników z konstrukcji powstałych w lat 80-tych. (przestarzała)

API SG

Oleje spełniające najwyższe wymagania. Tak, jak w specyfikacji SF, a dodatkowo ochrona przed tworzeniem osadu. Oleje te wprowadzone zostały pod koniec lat 80-tych. (przestarzała)

API SH

Specyfikacja API SH została wprowadzona w 1993 r. Podwyższono wymogi dotyczące odporności na utlenianie oraz ochronę przeciw korozji. (przestarzała)

API SJ

Specyfikacja API SJ wprowadzona została w 1996 roku. Taka sama, jak SH, a dodatkowo lepsze parametry pracy w niskich i wysokich temperaturach, lepsza współpraca z katalizatorami oraz zwiększona oszczędność paliwa. (obowiązująca)

API SL

Specyfikacja API SL została wprowadzona w 2001 r. i zastąpiła SJ. Obejmuje oleje do wszystkich silników używanych obecnie. Doskonała ochrona silnika w wysokich temperaturach oraz zmniejszone zużycie oleju i paliwa. (obowiązująca)

API SM

Specyfikacja API SN, weszła w życie w lipcu 2004 r.. Ma zastosowanie do benzynowych silników w autach osobowych. (obowiązująca).

Oleje silnikowe, API C, silniki Diesla.

API CD

Oleje do silników zarówno wolno ssących jak i doładowanych. Zapewniają ochronę przed zużyciem, korozją oraz chronią przed powstawaniem osadów wysokotemperaturowych. (przestarzała)

API CD II

Oleje do dwusuwowych silników Diesla. (przestarzała)

API CE

Oleje do doładowanych silników wysokoprężnych, pracujących pod dużym obciążeniem zarówno przy wysokiej, jak i niskiej prędkości obrotowej. (przestarzała)

API CF4

Oleje do szybkoobrotowych czterosuwowych silników wysokoprężnych. Zastępuje klasyfikacje CE w silnikach Diesla zasilanych paliwem o niskiej zawartości siarki. (obowiązująca)

API CF

Specyfikacja olejów silnikowych dla silników wolno ssących oraz doładowanych, pracujących pod dużym obciążeniem, zasilanych paliwem o zróżnicowanej jakości. (obowiązująca)

API CF2

Oleje do wysoko obciążonych dwusuwowych silników wysokoprężnych. Zastępuje klasyfikację CDII. (obowiązująca)

API CG-4

Oleje te produkowane od około 1998 r. przewyższają oleje klasy CF-4. Stanowi standard dla nowoczesnych 4-suwowych silników Diesla. (obowiązująca)

API CH-4

Jest stosunkowo rzadko używanym olejem najnowszej generacji od roku 2001. (obowiązująca)

API CI-4

Najwyższa klasa jakości olejów, wprowadzona w 2002. Oleje tej klasy używane są dla najnowocześniejszych, wysokoprężnych 4-suwowych wysokoobrotowych silników Diesla przede wszystkim, aby podnieść poziom redukcji emisji szkodliwych substancji. Przewidziana dla samochodów wyposażonych w nowoczesne systemy oczyszczania spalin. (obowiązująca)

API CJ-4

Najnowsza specyfikacja do silników diesla, oleje tej klasy używane są dla najnowocześniejszych, wysokoprężnych 4-suwowych wysokoobrotowych silników Diesla przede wszystkim aby podnieść poziom redukcji emisji szkodliwych substancji. Przewidziana dla samochodów wyposażonych w nowoczesne systemy oczyszczania spalin. przekracza poprzednie wymagania odnośnie ochrony silnika odkładających się depozytów oraz zużyciu oleju. Olej ukierunkowany pod najnowsze normy emisji spalin

Oleje przekładniowe.

API GL-1

Olej przekładniowy do mechanicznych skrzyń biegów średnio obciążonych

API GL-2

Olej przekładniowy do średnio obciążonych tylnych mostów z napędem ślimakowym.

API GL-3

Olej przekładniowy do nieobciążonych skrzyń biegów i tylnych mostów.

API GL-4

Do bardzo obciążonych hipoidalnych tylnych mostów.

API GL-5

Olej przekładniowy do bardzo obciążonych mechanicznych skrzyń biegów i hipoidalnych tylnych mostów.