Oznaczenia i specyfikacja olei samochodowych według amerykańskiej klasy jakości API.
Oleje silnikowe, API C, silniki benzynowe.
API SF
Specyfikacja API SF obejmuje oleje do silników z konstrukcji powstałych w lat 80-tych. (przestarzała)
API SG
Oleje spełniające najwyższe wymagania. Tak, jak w specyfikacji SF, a dodatkowo ochrona przed tworzeniem osadu. Oleje te wprowadzone zostały pod koniec lat 80-tych. (przestarzała)
API SH
Specyfikacja API SH została wprowadzona w 1993 r. Podwyższono wymogi dotyczące odporności na utlenianie oraz ochronę przeciw korozji. (przestarzała)
API SJ
Specyfikacja API SJ wprowadzona została w 1996 roku. Taka sama, jak SH, a dodatkowo lepsze parametry pracy w niskich i wysokich temperaturach, lepsza współpraca z katalizatorami oraz zwiększona oszczędność paliwa. (obowiązująca)
API SL
Specyfikacja API SL została wprowadzona w 2001 r. i zastąpiła SJ. Obejmuje oleje do wszystkich silników używanych obecnie. Doskonała ochrona silnika w wysokich temperaturach oraz zmniejszone zużycie oleju i paliwa. (obowiązująca)
API SM
Specyfikacja API SN, weszła w życie w lipcu 2004 r.. Ma zastosowanie do benzynowych silników w autach osobowych. (obowiązująca).
Oleje silnikowe, API C, silniki Diesla.
API CD
Oleje do silników zarówno wolno ssących jak i doładowanych. Zapewniają ochronę przed zużyciem, korozją oraz chronią przed powstawaniem osadów wysokotemperaturowych. (przestarzała)
API CD II
Oleje do dwusuwowych silników Diesla. (przestarzała)
API CE
Oleje do doładowanych silników wysokoprężnych, pracujących pod dużym obciążeniem zarówno przy wysokiej, jak i niskiej prędkości obrotowej. (przestarzała)
API CF4
Oleje do szybkoobrotowych czterosuwowych silników wysokoprężnych. Zastępuje klasyfikacje CE w silnikach Diesla zasilanych paliwem o niskiej zawartości siarki. (obowiązująca)
API CF
Specyfikacja olejów silnikowych dla silników wolno ssących oraz doładowanych, pracujących pod dużym obciążeniem, zasilanych paliwem o zróżnicowanej jakości. (obowiązująca)
API CF2
Oleje do wysoko obciążonych dwusuwowych silników wysokoprężnych. Zastępuje klasyfikację CDII. (obowiązująca)
API CG-4
Oleje te produkowane od około 1998 r. przewyższają oleje klasy CF-4. Stanowi standard dla nowoczesnych 4-suwowych silników Diesla. (obowiązująca)
API CH-4
Jest stosunkowo rzadko używanym olejem najnowszej generacji od roku 2001. (obowiązująca)
API CI-4
Najwyższa klasa jakości olejów, wprowadzona w 2002. Oleje tej klasy używane są dla najnowocześniejszych, wysokoprężnych 4-suwowych wysokoobrotowych silników Diesla przede wszystkim, aby podnieść poziom redukcji emisji szkodliwych substancji. Przewidziana dla samochodów wyposażonych w nowoczesne systemy oczyszczania spalin. (obowiązująca)
API CJ-4
Najnowsza specyfikacja do silników diesla, oleje tej klasy używane są dla najnowocześniejszych, wysokoprężnych 4-suwowych wysokoobrotowych silników Diesla przede wszystkim aby podnieść poziom redukcji emisji szkodliwych substancji. Przewidziana dla samochodów wyposażonych w nowoczesne systemy oczyszczania spalin. przekracza poprzednie wymagania odnośnie ochrony silnika odkładających się depozytów oraz zużyciu oleju. Olej ukierunkowany pod najnowsze normy emisji spalin
Oleje przekładniowe.
API GL-1
Olej przekładniowy do mechanicznych skrzyń biegów średnio obciążonych
API GL-2
Olej przekładniowy do średnio obciążonych tylnych mostów z napędem ślimakowym.
API GL-3
Olej przekładniowy do nieobciążonych skrzyń biegów i tylnych mostów.
API GL-4
Do bardzo obciążonych hipoidalnych tylnych mostów.
API GL-5
Olej przekładniowy do bardzo obciążonych mechanicznych skrzyń biegów i hipoidalnych tylnych mostów.